Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry.

Co nás nutí nejvíce přemýšlet?... odpovědi na vaše otázky!

Když se snažíme na svých setkánách formulovat odpovědi na Vaše otázky, často zjistíme, že představy jednotlivých rodičů, budoucích pedagogů i vedoucích v církvích jsou rozdílné. Proto jsme za každou otázku opravdu vděčni. Hledání odpovědi nám ujasňuje, jak správně nastavit budoucí fungování školy.

PTEJTE SE. Malé děti si tvoří svou představu o světe v jistém údobí svého života díky jedinému slovu: PROČ? Ptejte se i Vy!

 

Otázky a odpovědi (tak jak jsme je získali z besed a dotazníků)

Proč vůbec vzniká křesťanská škola, když se v ní nebude učit náboženství?

Cílem naší školy je děti vzdělávat a přichystat pro život, ne je učit náboženství. Věříme, že křesťanské hodnoty se nejlépe sdílejí osobním přikladem. Proto budeme více dbát na to, aby učitelé byli dětem dobrým příkladem, než abychom dětem vysvětlovali něco abstraktního. Chceme, aby škola byla pro všechny děti bez rozdílu vyznání a proto necháme na samotných církvích a na rodičích, jak budou vyučovat náboženství a konkrétní teologické otázky - jednak to není posláním školy, jednak na některých se nedokázali sjednotit ani celé konference a sněmy teologů. Přesto - křesťanské hodnoty budou a jsou hlavní motivací tohoto projektu.

Etická výchova je už ale zcela běžná ve školách v ČR a učitelé, kteří jsou křesťané, učí už teď ve školách a tudíž i tam jsou přeci dětem "tím světlem". Proč a čím se až tak bude lišit od ostatních škol?

To, že etika je zcela běžná ve školách v ČR, není pravda, byť v poslední době došlo v této věci k výraznému pozitivnímu posunu, za kterým stojí právě systematické působení křesťanů.  Jsme určitě vděčni za jakékoliv aktivity, které vedou k tomu, že střípky biblické moudrosti pronikají do prostředí našich sekulárních škol. Sem patří také etické dílny i různé přednášky s preventivním obsahem (např. ACET). Jsme vděčni i za věrné křesťanské učitele na sekulárních  školách. Křesťanská škola nemá nabízet jen střípky biblické moudrosti - má být na křesťanských základech postavena. Ačkoliv se naše školství na Komenského často odvolává, Komenského vztah k Bohu a tím daná inspirace a motivace celého jeho díla jsou nějak zapomenuty. Křesťanským rodinám umožňuje křesťanská škola vzdělávat děti shodným směrem společně se školou, dětem z rodin mimo křesťanské prostředí nabízí možnost konfrontovat své životy s vysokým standardem učení Ježíše Krista - princip, že jejich svobodná vůle v této otázce je respektována a nikdo není ke křesťanství nějak nucen či manipulován, považujeme za samozřejmost. A - chtějí-li být děti "tím světlem" v sekulárním prostředí, je to jen na nich a na rodičích. Chtějí-li naopak využít duchovního klimatu otevřeně křesťanského prostředí, měli by mít tu možnost.

Prostory. Vím, že se dále pracuje na jejich zajišťování. K tomu jen toto: je dobře promyšlené, co bude po založení a rozjezdu školy dál? To jest, bude mateřská škola a družina a pro začátek dvě třídy. Prvňáčci ale pak za rok půjdou do druhé třídy a přibudou prvňáčci, za další rok to bude opět o dvě třídy více... Nejde založit školu jen pro dvě třídy (myslím s prostorami jen pro dvě třídy). Samozřejmě další prostory jsou důležité pro kabinety, na úklidové prostředky... Jak je toto promyšlené a zajištěné? Samozřejmě včetně učitelů, protože jsou zvlášť učitelé pro první a jiní pro druhý stupeň, který přibude logicky za pár let. Samozřejmě počítáte, předpokládám, s hygienou, která taky do všeho bude dost mluvit, to jest do počtu a údržby WC, umyvadel na počet žáků...

Ujišťujeme všechny, že jsme si vědomi všech legislativních požadavků, které musí být naplněny,  aby mohlo být zahájeno vyučování. Prozatím vlastní budovu nemáme, pro rozjezd školy volíme z praktických i finančních důvodů pronájem. Hledali jsme dlouho, řadu prostor jsme zamítli jako nevhodné. V tuto chvíli máme smluvně zajištěny prostory v budově Goodwill ve Frýdku.

Finance a podpora státu. Vím z vlastní zkušenosti, že taková podpora je vrtkavá, nedává záruku na roky dopředu, což u školy musí být. Vznik takové školy je pro zřizovatele, tudíž pro AC F-M, velký závazek a zodpovědnost vůči těm, co dají dotace, vůči rodičům i žákům. Máme tzv.na to? Máme na to, aby škola jela i v době, než se schválí finance na ministerstvu či kraji a než na účet naběhnou? Vím,že ostatní církve do toho nechtěly jít právě z těchto důvodů... Bude dostatek peněžních prostředků na veškeré zařízení, včetně technického, pro výuku, včetně platů pro zaměstnance, což nebudou jen učitelé, na opravy... ? Mám trošku i obavu z placení školného. Říkal jsi 1000,- měsíčně. Pro mnohé rodiče to bude dost problém v dnešní době, kdy je mnoho lidí bez práce...

Zřizovatelem školy je Apoštolská církev a usiluje o její zapsání jako školy církevní podle školského zákona 561/2004 Sb. - tj. škola by byla financována ve stejném rozsahu, jako školy zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (s výjimkou výdajů na pořízení či zhodnocení dlouhodobého majetku, pokud jím nejsou učební pomůcky). Církevní školy jsou financovány přímo MŠMT podle stejných normativů jako školy soukromé. Oproti školám soukromým dostávají církevní školy a školská zařízení zvýšenou část normativu určenou na provozní výdaje. MŠMT tyto prostředky rozepisuje přímo na jednotlivé školy a čtvrtletně je převádí ze svého účtu školám (bez zprostředkování kraji). Církevní školy také mohou vybírat školné - viz níže.

Z uvedeného vyplývá, že běžný provoz školy je beze zbytku zajištěn, pokud škola bude mít přiměřený počet žáků. Za dobu existence tohoto systému financování nebyly zaznamenány případy, že by se škola dostala do problémů z důvodu, že by stát své závazky vůči školám zapsaným v rejstříku, nesplnil.

Apoštolská církev jako zřizovatel samozřejmě musí nést i finanční břemeno, jeho největší část bude spojena s přípravou prostor školy na provoz. Ale kvalitní vzdělávání nám za tu investici do životů dětí stojí. Sponzoring je také otevřenou možností.

Co se týče školného, je plánováno vybírat kolem 1.200,- Kč školného měsíčně. Tato částka by měla být za nadstandardní výuku jazyků a kompenzovat zčásti náklady na chod školy - malokapacitní třídy. Na druhou stranu plánujeme možnosti, jak snížit finanční dopad na rodinu žáka úlevami na školném pro ty, kteří si nemohou tuto částku dovolit platit. Když srovnáte plánované školné např. se soukromými školami v okolí, poskytujícími nadstandardní jazykové vzdělání, tam se pohybuje od 5.000,-Kč až do 14.000,-Kč měsíčně. Takže naopak rožšiřujeme nabídku takového vzdělání i pro rodiny, které nemají nadprůměrné příjmy.  

To, že AC F-M bude zřizovatelem, vnímám jako velký závazek církve. Budeme samozřejmě více na očích, lidi bude zajímat, kdo to ten zřizovatel vlastně je... Budeme logicky pod větším drobnohledem a bude se čekat na každou naši chybu. Trošku mám obavy z toho, že naše církev je malinká a spíše ubýváme než přibýváme, jestli zkrátka na to po všech stránkách vlastně máme?

Nevím, jak mám správně  odpovědět, protože každá odpověď může být zpochybnitelná a jenom čas ukáže. Jako lidé věřící vnímáme, že tento projekt není pouhým přáním hrstky lidí, ale dílem Ducha Svatého. Modlili jsme se za to, aby Bůh toto dílo zastavil, pokud je jenom z nás. Přípravě způsobu výuky jsme se věnovali pečlivě, stejně tak pečlivě se věnujeme tvorbě pedagogického týmu, čerpáme mnoho zkušeností z jiných dobře fungujících křesťanských škol. Neuzavíráme se spolupráci s jinými křesťany ve městě. Dále prakticky spolupracujeme s křesťanským Gymnáziem BESKYDY MOUNTAIN ACADEMY ve Frýdlantě n. O. (jinde užita zkratka BMA). Ano - je to velký závazek. Proto jako přípravný tým pracujeme, snažíme se být připraveni na start co nejlépe.

Školy ve F-M se slučují, a to nejen střední, ale už i základky, propouští se učitelé... Vznikem nové školy jim "bereme" žáky...

V populaci dětí směřujících do základní školy vykazuje náš kraj mírný nárůst, takže nějakou podstatnou konkurencí pro veřejné školství nebudeme, nemyslím, že by byla z jejich strany racionálně opodstatněná obava, že jim "bereme" žáky. Navíc - Statutární město Frýdek-Místek, které je zřizovatelem všech veřejných škol ve městě, dalo našemu projektu šanci. V rámci ČR je křesťanských škol jako šafránu. Škola má ambici vytvořit alternativu a obohatit systém vzdělávání ve městě.

Kdo mé dítě bude učit?

Zatím se pedagogický sbor utváří. Vzhledem k tomu, že v případě založení školy bude první ročník otevřen až 1.9. 2017, je dnes (červen/2016) celkem předběžné mluvit o konkrétních jménech. Máme základní tým učitelů a kritériem výběru dalších má být do budoucna kromě odbornosti (každý učitel musí splňovat kvalifikační požadavky podle zákona) i charakter učitele. Záměrem Gymnázia BESKYDY MOUNTAIN ACADEMY, partnera projektu,  je aktivní podíl na utváření týmu, což představuje poskytování učitelů rodilých mluvčích a vzájemná setkávání učitelů obou škol s cílem co nejvíce motivovat nový tým ke kreativnímu vyučování a budování pozitivní atmosféry na škole. Jednou z uvažovaných variant je kombinovat v rámci výuky jazyků ve třídě současně práci dvou učitelů: českého a rodilého mluvčího. Každopádně tým tvoří lidé, kteří mají dlouholeté zkušenosti ve vyučování i v řízení školy.

Zda mohu nějak se školou spolupracovat, jakou budu mít jako rodič pravomoc do věcí školy zasáhnout.

Po rodičích, kteří chtějí se školou spolupracovat, doslova toužíme :-). Bez spolupracujících rodičů se nám kvalitní školu těžko podaří vybudovat. Výchova školy bez spolupracující rodiny je minimální. Velice se nám líbí praxe církevní školy v Třinci, kde jsou pravidelné měsíční modlitby rodičů a učitelů. Jako praktikující křesťané věříme a máme zkušenost, že modlitby mění okolnosti i naše vlastní srdce a tato společná modlitební setkání budeme jistě pořádat také. Konkrétní spolupráci rodičů uvítáme již teď v době přípravy školy. Hledáme učitele, řemeslníky, sponzory, výtvarníky atd.

Druhá část otázky - jak může rodič prakticky změnit chod a činnost školy. Na každé škole musí fungovat školská rada, kde jsou zástupci školy, rodičů a zřizovatele. Tato rada je partnerem v koncepci, v plánování mimoškolních aktivit, výletů, soutěží. Pro ochotné rodiče vytváří rada dostatek prostoru k uplatnění vlivu na chod školy. Zřizovatel chápe zodpovědnost rodičů za výchovu svých dětí jako prvotní, určitě hlas každého rodiče, veškeré připomínky, náměty, kritika, otázky budou brány vážně a bude se s nimi dále pracovat.

Kolik bude ve třídě dětí

Počty žáků se řídí vyhláškou, optimální z pohledu finančního by sice bylo 20 žáků na třídu, počítáme v reálu spíše tak 9 až 16. 

Jak to bude s žáky, kteří mají nějaký handicap

Podmínky pro přijetí žáků s handicapem by měly být obdobné jako u veřejných škol. Záleží na druhu handicapu i vzhledem k materiálním podmínkám a možnostem integrace handicapovaného žáka.

Jak to bude s časem po vyučování - družina, kroužky...

Družina musí být nedílnou součástí školy. Co se týče kroužků a dalších aktivit, to bude záviset skladbě pedagogů a  ochotě dobrovolníků. Tak daleko v plánu školy ještě nejsme.

Zajímalo by mě, jestli tu už jsou podobné školy a jaké mají výsledky

V okolí jsou dvě křesťanské školy. Církevní základní škola v Třinci a jazykové Gymnázium BESKYDY MOUNTAIN ACADEMY ve Frýdlantě n. O. (BMA). Obě školy mají své silné i slabé stránky. Možná by stálo za uvážení si stanovit, jak budeme školy hodnotit a co považujeme za výsledky. Cílem je dojít s žákem co nejdál, jak jen to bude možné a získat co největší přidanou hodnotu vzdělání. 

Z místních křesťanských školy vycházejí talentovaní jedinci, kteří vyhrávají různé soutěže. Žáci BMA mají tradičně nadstandardní výsledky zejm. v jazykových soutěžích, hlavně v psaní anglických esejí. Nadstandardních a dobrých výsledků dosahuje škola rovněž ve srovnávacích testech. Absolventi studují na prestižních oborech tuzemských univerzit – UK, PU, MU (lékařství, práva, tlumočnictví, herectví, dějiny, umění, informatika, matematická analýza ...) i na prestižních světových univerzitách, které vyžadují vynikající jazykovou vybavenost a speciální přípravu (Yale, Brawn, Manchester atd.). Ve vzdělávacích cílích BMA je na předním místě tzv. přidaná hodnota. Jde o to, posunout každého žáka co nejdál. Přijde-li do školy velice talentovaný žák, může dlouhou dobu být velice úspěšný, aniž by škola přispěla k jeho dalšímu rozvoji. Může se vzdělávat svou doma, v kroužcích, kurzech a podobně. Cílem je najít pro žáky odpovídající výukový styl a zvolit tu nejvhodnější vzdělávací strategii.

Taktéž děti z církevní základní školy v Třinci , přestože to není výběrová škola, jsou považovány při vstupu na gymnázium v Českém Těšíně za  žáky s dobrou přípravou. Doporučuji si stáhnou inspekční zprávy i z jinýchcírkevních škol.

Přesto bychom slovo úspěch a dobré výsledky dali i do souvislosti s běžným životem - jaký život vedou žáci v dalším studiu a v dospělosti, jak se jim daří plnit jejich sny, jak vychovávají děti, jaký mají přístup k zodpovědnosti a ke své profesi, zda mění společnost k lepšímu... Toto je pro nás důležitější směr, než vyhrávání soutěží.

Bude někde zveřejněno vyhodnocení dotazníků?

Původní kompletní a detailní vyhodnocení 49 vyplněných dotazníků k 23.8.2013, kdy se projekt rozbíhal, naleznete zde

Ve zkratce:  44 lidí bylo pro zřízení školy, 4 proti zřízení a jeden se nevyjádřil.

V tuto chvíli probíhá snaha o aktualizaci prostřednictvím nového dotazníku.

Záznamy: 1 - 13 ze 13